ActZero at Gwangju Biennale Pavilion 2024
액트제로, 2024 광주 비엔날레 파빌리언방앤리, <액트제로(0막) 노지> (2021)
이 영상은 3D 프린터로 제작된 점토 모형 건물들이 갯벌에 놓여 다가오는 파도에 서서히 무너지다 결국 사라지는 모습을 보여준다. 우리가 잃고 있는 것에 대한 명상일 뿐 아니라 진행 중인 기후위기에 대처하는 우리의 도덕윤리에 대해 다시금 생각하게 한다.
Bang & Lee, Act Zero Noji, 2021
This film depicts 3D-printed building clay maquettes in an intertidal zone that slowly collapses into the oncoming waves, eventually disappearing. ActZero Noji is not only a meditation on what we are losing but also incites us to rethink our ethics in an ongoing climate crisis.
한국국제교류재단-영국문화원
우리가 만든 유령
"제주 서귀포를 배경으로 한 방앤리의 <액트제로 노지>는 얕은 갯벌에 현지 백토로 만든 3D 프린팅 건물 모형들이 밀려드는 파도의 힘에 무너지는 모습을 보여준다. 이 지역에서 ‘노지’ 는 아직 산업 활동에 사용되지 않는 ‘맨땅’을 의미하며, 해수면 상승으로 인해 그곳에 거주하는 인간-비인간 공동체는 극도로 위태로워지고 있다. <액트제로 노지>는 부재 또는 ‘벌거벗음’ 그 자체의 상실과 우리의 덧없는 인간중심주의에 대한 명상일 뿐만 아니라, 우리가 이 세상에 존재하는 방식에서 ‘무’ 또는 공허함을 어떻게 전면에 내세울 수 있을지 생각해보게 한다."
- 리티카 비스와스
British Council-Korea Foundation
Spectres of Our Own Making
"Set in Seogwipo in Jeju, Bang & Lee’s ActZero Noji shows the dissolution of 3-D printed building models made from local Korean baekto or white clay, perched in the shallow intertidal zone, which collapse in the encroaching tides and the force of waves. ‘Noji’ refers to ‘bare ground’ in this region, the parts of coastal land that have not yet been co-opted by industrial activities, but have become exceedingly precarious for human and non-human communities living there due to rising sea levels. ActZero Noji is not only a meditation on the loss of absence or ‘bareness’ itself and our transient anthropocentric existence, but also asks us to think with how we might foreground ‘zero’-ness or a particular emptiness in our ways of existing in this world."
- Ritika Biswas