Bury your head in the sand like an ostrich

눈 가리고 아웅
Year
2013
Genre
Installation
Media
Interactive light art, aluminium, sound, mixed-media
Dimensions
Variable

조명 모듈 여러 개는 플러드라이트로 구성되어 있다. 일반적으로 플러드라이트는 야간 경기에 쓰이기도 하고 극장, 무대, 촬영 스튜디오 등 세트의 넓은 영역을 균등하게 비출 수 있는 강력한 조명으로도 사용된다. 설치물로써의 조명은 시각적으로 영화 세트나 무대 장치에서 쓰이는 조명과 유사해 보이지만 조명이 조명을 비추는 구조에서 ‘극장 안의 극장’이라는 개념으로 확대된다. 때로 예고 없이 강한 라이트와 생경한 사운드가 켜지면 연극적 공간에서 감각에 집중하던 순간은 순식간에 달아난다. 관객은 이와 같은 상황이 발생할 때 가상의 공간에서 거의 떠밀려지듯 급히 빠져나오게 된다. 또 갑자기 조명이 우리의 시선을 향할 때, 대부분 우리는 눈을 크게 뜨고 볼 수 없다. 강한 빛과 소리는 우리의 눈과 귀를 막게 하거나 의식적으로 피하고 싶은 충동을 만들어 낸다. 공연과 퍼포먼스 중에 일어나는 일련의 예기치 못한 사건들은 형식적으로 이루어지는 부질없는 행위가 발생하는 과정을 드러내는 단계에 불과하다. 이것은 가치 판단과 비평적 관점이 선행되지 않아 좁아지는 시야 때문에 오히려 눈을 가리고 감상해야 하는 자기 비판적 모습과 다름없다.

The lighting modules consist of floodlights at the installation venue. In general, floodlights are often used to illuminate outdoor playing fields. These are very powerful, broad-beamed, and used in stage lighting to illuminate theaters, stages, studios, and other performance venues. This light installation is visually similar to other stage lighting, but its concept is extended to the 'theater in the theater' as the stage in the stage is floodlit where other stage lights emanate the stage light. A sudden change of light and sound makes us aware of that we are in a set. The audience almost would drift back to reality. As the lighting turns to our sight, most of us are not able to look with open eyes. The powerful light and sound would force us to avoid or escape from them. The sequences of events lead up to reveal the stage of useless action like the ostrich belief. It is no better than a self-reflection as we try to dodge hard questions due to the lack of value judgment and critical perspective on the related subject matter. It is a metaphor.

Bury your head in the sand like an ostrich, SeMA Nanji Exhibition Hall, 2013

우주보다 더 좋은
대구 예술발전소
2013. 10. 22 ~ 12. 15
사진: 대구 예술발전소
Better Than Universe
Daegu Art Plant
2013. 10. 22 – 12. 15
Photo: Daegu Art Plant